Blog

Zo bereid je je voor op Black Friday 2019

Geschreven door

Carina van de Craats

Content Marketeer

Gepubliceerd

19 november 2019

Tips

Het moment waar menig online (en offline) shoppers blij van worden: Black Friday komt er aan. Dit betekent dat de kortingen je weer om de oren vliegen. Flink de moeite waard om te wachten met het plaatsen van jouw bestelling. Maar wat betekent dit voor jouw organisatie en hoe kun jij je hier op voorbereiden? In dit blog lees je meer over Black Friday en waar je echt rekening mee moet houden.

Wat is Black Friday

Allereerst willen we natuurlijk weten waar Black Friday vandaan komt, want dit gaat eigenlijk jaren terug. Black Friday is van oorsprong een Amerikaanse traditie en begint op de dag na Thanksgiving Day. Dit was voor de Amerikanen het startschot om te beginnen aan hun kerstinkopen. Deze traditie is vanuit Amerika overgewaaid naar Nederland en nu beginnen ook wij aan onze kerstinkopen, maar wordt daar slim op ingespeeld door verschillende winkels en webshops. De naam ‘zwarte zaterdag’ is dus ontstaan in Amerika om aan te geven dat het verkeer erg druk was. Later werd deze naam bedoeld om aan te geven dat winkeliers in het zwart stonden en de rode cijfers waren verdwenen. Uiteindelijk is deze naam gekoppeld aan de dag na Thanksgiving, waarbij dus iedereen massaal kerst cadeaus gaat scoren.

Black Friday in de e-commerce

Black Friday is dus in Nederland een groot evenement voor online retailers en e-commerce marketeers geworden. Met voldoende voorbereiding, kun je het potentieel hiervan maximaliseren. Zowel voor ondernemers met grote- als kleine budgetten. Door vroeg te beginnen, je huiswerk te doen en ervoor te zorgen dat je alles op voorhand geregeld hebt, maak ook jij van Black Friday een succes.

Kies je producten en korting zorgvuldig

Indien je mee wilt doen met de Black Friday gekte, dan zul je hier van tevoren goed over na moeten denken. Bedenk goed welke kortingen je kunt maken op welke producten en waar je de meeste winst kunt maken. Minder snel verkopende producten kunnen hogere kortingen krijgen, tegenover goed verkopende producten, waar de korting wat lager gemaakt kan worden.

Cross Selling

Gebruik de verkoopdata van het afgelopen jaar om productsuggesties te doen aan je bezoekers. Voordat Black Friday begint, kun je uitzoeken welke meest voorkomende combinaties van producten eerder zijn gekocht. Je kunt je op deze manier richten op de meest populaire producten in de weken voorafgaand en tijdens Black Friday. Wanneer bijvoorbeeld een klant dit specifieke product selecteert kun je automatisch een suggestie doen voor het andere product. Dit met een extra korting. Door meerdere producten te bundelen kun je in verhouding meer korting geven. Vergeet ook upsell niet! De welbekende ‘stapelkorting’. Hoe meer jouw klant afneemt, hoe meer korting hij krijgt en natuurlijk is dit tijdens Black Friday allemaal net wat meer dan normaal.

Begin vroeg en werk op naar het hoogtepunt

Mensen wachten niet het hele jaar tot Black Friday om wat te kopen. Tevens zullen tijdens en na Black Friday marketeers het publiek al overladen met marketing acties. Begin daarom vroeg en werk dit op naar een hoogtepunt tijdens Black Friday. Laat goed in de weken vooraf Black Friday weten welke korting ze kunnen verwachten tijdens het weekend van Black Friday.

Voorbeelden hiervan:

  • Eerste week van november: 10% korting op bepaalde artikelen
  • Tweede week van november: 20% korting op bepaalde artikelen
  • Derde week van november tot Black Friday: 40% korting op bepaalde artikelen
  • Black Friday weekend en 4e week van november: 60% korting op bepaalde artikelen

Op deze manier zorg je voor een mooie actiemaand, waar je de beste deals bewaard voor het Black Friday weekend. Daarbij zorg je dat je tijdens je uitingen over kortingen in de eerste weken goed laat weten welke uiteindelijke korting ze tijdens het Black Friday weekend kunnen verwachten. Men zal je berichten eerder lezen, omdat je al een korting aanbiedt en zal goed worden geïnformeerd over de uiteindelijke kortingsactie.

Zorg voor een aansluitende e-mail marketing campagne

Een e-mail campagne en de timing hiervan vereist enige voorbereiding voor Black Friday. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 25% van de verkopen op Black Friday begint met een promotionele e-mail.

In het vorige hoofdstuk vertelden we dat het belangrijk was dat je klanten al vroeg laat weten wat je Black Friday actie zal zijn. Je kunt daarom het beste al vroeg, bijvoorbeeld een maand van tevoren starten, met het vermelden van de naderende actie. Begin november kun je starten met de eerste kortingsactie via de mail. Stuur de rest van de maand steeds meer deal alerts als Black Friday nadert.

Probeer wel goede e-mail onderwerpen te creëren die triggeren. Je bent namelijk niet de enige die deze periode aangrijpt om promotionele e-mails te versturen. Aangezien het vaak bestaande klanten zijn die je benaderd, is de onderwerpsregel een zeer geschikte plek om personalisatie toe te passen. Spreek dus je klant direct aan!

Fear of missing out: FOMO

Creëer schaarste en een gevoel van urgentie. Dit kun je doen door succesvol FOMO (Fear Of Missing Out)toe te passen. Dit gevoel wordt versterkt door een beperkt aanbod en last-minute aanbiedingen die alleen beschikbaar zijn tijdens of de weken voor Black Friday. Om dit te versterken kun je aftellen naar het moment wanneer deze deal afloopt en ze hierover herinneringen via e-mail te sturen en het social kanalen te delen. Jouw klanten zullen hierdoor eerder overgaan tot het bestellen van het product, omdat ze dit niet willen missen.

Kondig Black Friday aan via social media

Het aankondigen van jouw Black Friday actie kun je niet alleen doen via een email marketing campagne, maar ook via social media. Jouw potentiële klanten volgen jouw bedrijf waarschijnlijk op verschillende kanalen, waardoor je een groot bereik hebt. Zorg er voor dat de profielen geüpdatet zijn en dat ze allemaal dezelfde banners hebben. Voor jouw social media campagne kun je gebruik maken van belangrijke en relevante hashtags, zoals in dit geval #blackfriday. Zorg er voor dat jij er ten opzichte van je concurrenten uitspringt met jouw social media post, zodat potentiële klanten dit onthouden en toch sneller bij jou een aankoop zullen doen met Black Friday. Uit onderzoek blijkt dat je dit het beste kunt doen met video of fotocontent, dus bedenk wat leuks en zorg dat jij viral gaat.

After care: bedank je klanten!

Na het succesvolle Black Friday weekend is het wel netjes om jouw klanten persoonlijk te bedanken in een mail. Deze mail biedt jou een optimale gelegenheid om een kortingscode te versturen, waarbij vermeld wordt dat deze kortingscode alleen verzonden wordt naar klanten die een aankoop hebben gedaan tijdens het Black Friday weekend. Ook hier zou je het FOMO principe moeten toepassen en vermelden dat de Black Friday sale speciaal voor hem/haar met twee dagen is verlengd. Het geeft je een goede kans voor extra sales, aangezien deze klanten namelijk al hebben laten blijke vatbaar te zijn voor dit soort deals.

Hulp nodig bij Black Friday?

Het is dus erg belangrijk om niet achter te blijven met jouw Black Friday acties en vooral het vroegtijdig communiceren hiervan. Zorg er dus voor dat jij beter uit de hoek komt dan jouw concurrenten, zodat je daar al een streepje voor hebt. Focus je in ieder geval altijd op jouw doelgroep en laat hun weten wat ze kunnen verwachten. Nog één belangrijk punt dat je niet moet vergeten: Cyber Monday biedt ook veel mogelijkheden, dus laat jouw acties ook dan nog doorlopen om alles uit je campagnes te halen. Wil je weten hoe je jouw marketing campagnes het beste neer kunt zetten? Wij kunnen je daar meer over vertellen, dus neem gerust eens contact op met onze specialisten.

Meer weten?

Carina vertelt je graag meer.

Web Summit 2019: de belangrijkste learnings

Vorige blog

Boost je organische resultaten met deze SEO check

Volgende blog
Close Hoor het van Carina

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.