Blog

Smart Shopping: Ideale oplossing of black box?

Geschreven door

Marc Koopmans

Advertising Marketeer

Gepubliceerd

06 maart 2020

SEA

Vereenvoudig je campagnebeheer, maximaliseer de conversiewaarde en breid het bereik uit met smart shopping. Klinkt te mooi om waar te zijn, niet? Smart Shopping wordt steeds meer gebruikt binnen Google Ads. Het is een campagnetype waarmee je producten eenvoudig laat vertonen in het Google Ads netwerk. Het is een gemakkelijke variant van de reguliere shopping campagnes. Met Smart Shopping kan men zelfs met weinig specialistische kennis een campagne opzetten. Daarnaast is het ook voor adverteerders van agency’s een aantrekkelijke optie. Of toch niet?

Smart Shopping is een combinatie van shopping en dynamische remarketing op YouTube, Display en Gmail Ads. Dit zijn tevens de 4 plaatsingen van Google Shopping. Smart Shopping maakt gebruik van de machine learning van Google en automatische biedstrategie conversiewaarde maximaliseren (mogelijk samen met doel-ROAS).

Hoe zet je een smart shopping campagne op?

Stap 1: Bij campagnes kun je een nieuwe campagne aanmaken:


Stap 2: Je kiest het doel dat je met deze campagne wilt bereiken:


Stap 3: Je kiest hier voor Shopping:


Stap 4: Hier kun je de keuze maken om een smart shopping (slimme shopping) campagne op te zetten of een standaard shopping campagne. Kies hier voor smart shopping:

Stap 5: Je vult hier de rest van de velden in die worden gevraagd, dus een campagnenaam, budget dat je per dag wilt uitgeven aan de smart shopping campagne, biedstrategie (conversiewaarde maximaliseren) en conversiedoelen. Tevens maak je een advertentie aan met koppen, beschrijvingen en afbeeldingen. Er wordt nu een Smart Shopping campagne opgezet met alle producten. Hier kun je zelf eventueel nog een onderverdeling in maken per categorie, product etc.

Evalueer de prestaties van Smart Shopping na minimaal 2 tot 3 weken. Deze tijd heeft Google nodig om ‘te leren’, zodat Google’s machine learning zijn werk kan doen in de campagne. Hierbij geldt een leerperiode van minstens 1 week, waarin de cijfers flink kunnen schommelen. Daarna gaat hij wekelijks wat stabieler en vaak beter presteren.

Let op: Smart Shopping heeft voorrang op de ‘oude’ shopping campagnes. Hierdoor zullen de ‘oude’ shopping campagnes flink dalen in verkeer en in veel gevallen helemaal stil vallen.

Maar werkt het ook echt?

Google is met cijfers gekomen dat als men overgaat van reguliere shopping campagnes naar smart shopping, de conversie waarde gemiddeld met 20% stijgt. Zijn deze cijfers van Google in werkelijkheid zo mooi als dat het klinkt?

Als we kijken naar klanten waarvoor wij Smart Shopping hebben opgezet, zien we wisselende resultaten. Wat voor de één een fantastische oplossing blijkt te zijn, is voor de ander een negatieve test geweest. Voor beide gevallen geldt: als je het niet test, weet je ook niet of het werkt.

Het is handig om dit per klant, per account en zelfs per productgroep te testen of dit voor jou werkt. Toch zien we in het algemeen betere resultaten voor de klanten daar waar we naar Smart Shopping zijn overgeschakeld. Een inkijkje in een aantal voorbeelden uit de maand februari vergeleken met het jaar daarvoor. Ook vergelijkingen t.o.v. eerdere maanden laten een positieve groei zien, echter is een vergelijking met dezelfde maand in het vorige jaar het meest eerlijk.

  • Klant 1: 295% omzet stijging met 203% kosten stijging waardoor het rendement uit shopping met 30% stijgt t.o.v. het jaar ervoor.
  • Klant 2: 148% omzet stijging met 108% meer kosten, een stijging van de ROAS met 19%.
  • Klant 3: 67% omzet stijging met 7% minder kosten, een stijging van het rendement met 79%.

De voor- en nadelen van Smart Shopping

Ondanks dat Smart Shopping campagnes op het eerste gezicht de ideale oplossing lijkt, zijn er wel een aantal nadelen qua optimalisatie mogelijkheden ten opzichte van reguliere shopping campagnes waar je rekening mee moet houden. We zetten de voor- en nadelen voor je op een rijtje.

De voordelen:

  • Tijdsbesparing op beheer van zoektermen
  • Tijdsbesparing op beheer van cpc’s en andere bodaanpassingen
  • Meer tijd voor strategische optimalisatie van jouw shopping campagnes. Denk hierbij aan productafbeeldingen en content optimalisatie (titels en beschrijvingen) om jouw CTR en relevantie te verbeteren.
  • Efficiënter bieden op alle signalen, meer dan waar we handmatig toe in staat zijn. Zie hieronder ook de toenemende signalen die mee worden genomen met bieden.

De nadelen:

  • Negatieve zoekwoorden zijn niet beschikbaar bij smart shopping. Dit betekent als jouw product getarget wordt op een zoekterm waar jij niet op verschenen wil worden, dan kun je hier niets aan doen, omdat je deze zoektermen niet kunt uitsluiten.
  • Locatie targeting is niet beschikbaar. Je kunt wel het land van verkoop instellen, maar je kunt niet specifieke provincies, regio’s of steden uitsluiten of optimaliseren middels bodaanpassingen.
  • Apparaat targeting en aanpassingen in biedingen zijn niet beschikbaar. Stel dat jij een B2B bedrijf hebt, met mensen die zich voornamelijk via de computeren oriënteren en kopen/bestellen. Dan wil je graag minder bieden op mobiele apparaten of tablets. Dit kan met smart shopping niet.
  • Gedeelde budgetten zijn niet beschikbaar voor smart shopping.
    Het zoektermen rapport is niet beschikbaar. Hierdoor kun je shopping niet meer gebruiken om nieuwe / goed converterende zoekwoorden te vinden voor je search campagnes.

 

Conclusie

Als adverteerder kun je bijna niet meer achterblijven met gebruik van Smart Shopping, maar er is wel een kanttekening. Bij Smart Shopping mis je veel interessante data, die je uit een reguliere shopping campagne wel kunt halen en kunt gebruiken voor jouw search campagnes. Zo heb je geen inzicht meer in de prestaties audiences, zoektermen of plaatsingen. Daarentegen kan het wel een enorme boost geven in prestaties en kan je de tijd die je eerder aan cpc’s, bodaanpassingen en de zoektermen besteden nu anders inzetten.

Hoewel een Smart Shopping campagne geen 100% garantie is op betere resultaten, werken wij met het motto ‘niet geschoten, is altijd mis’. Door de snelle ontwikkelingen in het online marketing landschap dien je continu te blijven testen. Iets wat aan het begin van het kwartaal niet werkt, kan aan het eind van het kwartaal beter werken dankzij de doorontwikkeling van het product.

Wij zijn erg benieuwd naar jouw resultaten met Smart Shopping en wat jij vindt van het nieuwe shopping campagne type. Ben je overtuigd en wil je ook testen of smart shopping iets voor jou is? Wij helpen je graag met het opzetten en het monitoren van de campagne.

Heb je een vraag?

Marc vertelt je graag meer.

SEMrush advertising toolkit

Vorige blog

Zoektrends in Bol.com tijdens COVID-19

Volgende blog
Close Hoor het van Marc

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.