Blog

Met jouw webshop naar het buitenland

Geschreven door
Gepubliceerd

22 december 2018

Kennis

Jij hebt een webshop die erg goed loopt in ons land en denkt eraan de grens over te gaan om een nieuwe uitdaging aan te gaan en jouw bedrijf verder te laten groeien. Je webshop klaarstomen voor de buitenlandse markt is natuurlijk niet zomaar een stap, daarom lees in je in dit blog vijf praktische tips waarmee jij deze volgende stap kan zetten.

Onderzoek je kansen in de buitenlandse markt

Wanneer jij met je webshop de buitenlandse markt wilt betreden, betekent het dat je te maken gaat krijgen met een andere markt, een andere doelgroep en met andere concurrenten. Wil jij je webshop uitbreiden naar een ander land, dan is het noodzakelijk dat je inzicht krijgt in deze punten door middel van een goede analyse. Door het maken van een goede analyse kan je bepalen waar je kansen liggen en hoe je de markt gaat benaderen.

Een ander land betekent ander zoekgedrag

In een ander land zoeken mensen anders dan in Nederland. Zorg er daarom voor dat jouw e-commerce strategie goed specificeert voor het land waarop jij je gaat richten door uitgebreid te onderzoeken hoe het zoekgedrag eruit ziet en welke zoekwoorden je potentiële klanten gebruiken.

Vertaal je webshop

Naast het onderzoeken van het zoekgedrag in een ander land, is het erg belangrijk om je webshop naar de juiste taal te vertalen. Een belangrijke keuze hierin is om te bepalen of je je webshop wilt lokaliseren in een land, of dat je enkel je webshop wilt afstemmen op anderstalige mensen. Een goede tip bij het vertalen van je webshop, is om gebruik te maken van native speakers. Zij kennen de taal en cultuur van een land waardoor je hier niet de mist mee ingaat.

Andere taalversie

Wil jij je webshop alleen afstemmen op anderstalige mensen, dan kan je kiezen voor alleen een andere taalversie van je webshop. Het voordeel hiervan is dat je de sterkte die je hebt opgebouwd met je domein, behoudt. Het nadeel van alleen een andere taalversie, is dat je je webshop niet lokaal kan optimaliseren.

Nieuw domein

Kies je ervoor om je webshop op een nieuw domein te registreren, bijvoorbeeld op landcode, dan kan jij je webshop echt lokaliseren voor het land in kwestie. Naast alleen het vertalen van je webshop, kan je alle interface- en designelementen op je webshop compleet optimaliseren op basis van de gewoonten en cultuur van het land. Denk hierbij aan kleurgebruik, afbeeldingen en reclame-uitingen. Houd er bij een nieuw domein wel rekening mee dat je kosten hoger zullen zijn en dat het lokaliseren van de webshop meer tijd kost.

Voorbeeld (onjuist)

  • www.voorbeeld.nl/de
  • de.voorbeeld.nl (subdomein)

Voorbeeld (juist)

  • www.voorbeeld.de/
  • www.voorbeeld.com/de

Wat voor jou de beste optie is verschilt. Het voordeel van het opzetten op dezelfde domeinnaam is dat je de opgebouwde basis domeinnaamwaarde behoud en daardoor wat makkelijker gaat indexeren dan een nieuw domein die nog geen enkele linkwaarde heeft. Tevens zal het opzetten van een nieuwe taal op dezelfde domeinnaam ook een goedkopere optie zijn op gebied van development omdat je bij een nieuw domein ook een tweede website zult moeten beheren en updaten.

Verdiep je in de betaalmogelijkheden van een ander land

Naast dat er betaalmogelijkheden zijn waar ieder persoon op de wereld gebruik van kan maken, kan het heel goed zijn dat een bepaald land zijn eigen specifieke betaalmogelijkheden hanteert. Door deze specifieke betaalmogelijkheden te implementeren op je buitenlandse webshop, creëer je vertrouwen bij je buitenlandse klanten.

Zo hanteren ze bijvoorbeeld in Duitsland niet het in Nederland veel gebruikte Ideal, maar gebruiken ze hiervoor GiroPay. Internationaal zijn ze wel bezig om Ideal Europees uit te rollen, maar is op dit moment nog niet het geval. In België is MrCash een veelgebruikt betaalmiddel.

Wetgeving Duitsland

Vooral wanneer je een webshop in Duitsland gaat lanceren moet je rekening houden met een veel strengere wetgeving dan Nederland. Enkele zaken waarbij je rekening moet houden zijn:

  • Je hebt een eigen vestigingsadres nodig in Duitsland voor een registratie bij de DENIC (De duitse variant van SIDN.nl)
  • De wet koop op afstand of Fernabsatzgesetz moet worden nageleefd (bijv. retour binnen 14 dagen)
  • Goede vertaling van de Algemene Voorwaarden en richtlijnen
  • Impressum (het Nederlandse colofon) is in Duitsland veel strenger. Echter sinds de AVG wetgeving is hierin in Nederland ook een strenger beleid in
  • Let op het drempelbedrag voor NL BTW of de Duitse BTW variant.

Natuurlijk kan afhankelijk van je branche of product de wetgeving verschillen. Laat altijd een specialist dit beoordelen omdat wetgeving tussentijds ook aangepast kan zijn. Wel is het belangrijk om te weten dat in de afgelopen periode er grote claims zijn neergelegd bij Duitse webshops en deze markt dus strenger gecontroleerd wordt overtredingen worden beboet. Denk hier dus zeker niet te licht over en maak een strakke checklist om aan alle voorwaarden te voldoen en laat dit toetsen door een bureau met ervaring.

Wetgeving België

Voor de Belgische markt zijn, mits je geen personeel hebt in dat land, minder specifieke wetten actief op dit moment voor het opzetten van een webshop. Het is dus eenvoudiger op gebied van wetgeving je webshop ook in België te lanceren zonder al te veel risico’s. Natuurlijk moet wel voldaan worden aan de wet koop op afstand en de Europese wetten, maar dat is ook al zo wanneer je in Nederland je webshop hebt.

Geef je potentiële klant informatie over het verzendproces

Wanneer je zelf iets bestelt in het buitenland, is het wel zo prettig dat je weet waar je aan toe bent. Dit is voor jouw buitenlandse klanten niet anders. Geef ze daarom zoveel mogelijk informatie met betrekking tot de verzending. Wat is de verwachte levertijd? Zitten er extra verzendkosten aan de bestelling vast? Wat als een artikel niet goed is? Allemaal punten waarmee je de zorgen met betrekking tot de bestelling weg kan nemen bij jouw potentiële klanten. Door deze zorgen weg te nemen, creëer je extra vertrouwen waardoor je buitenlandse klant sneller een bestelling zal doen.

Technische optimalisatie buitenland

Denk tot slot ook aan het op een juiste manier technisch optimaliseren van je webshop om verschillende veel voorkomende fouten te voorkomen. Enkele veel voorkomende fouten zijn:

  • Het foutief of niet instellen van de tags
  • Het niet instellen van de webmaster tools/search console (locatie instellingen)
  • No-index/Index op de juiste manier gebruiken
  • Interne linkstructuur bepalen (cross linking of niet)
  • De juiste domeinnaam instellen (zie eerdere paragraaf)
Hoor het van Sander

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

De mogelijkheden van een feed managementtool

Vorige blog

Hoe webshops profiteren van het nieuws

Volgende blog
Close Hoor het van Sander

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.