Blog

Marketingtips voor de anderhalve meter-economie

Geschreven door

Laura Blauw

Online Marketeer

Gepubliceerd

16 april 2020

Ontwikkeling

Met de komst van het COVID-19 virus is er veel in de wereld veranderd. Zo ook de manier waarop mensen en bedrijven omgaan met marketing. Waar het ene bedrijf marketing op een laag pitje zet vanwege teruglopende inkomsten, zijn er andere bedrijven die nu juist floreren. De nieuwe 1,5-meter samenleving zal voorlopig nog blijven bestaan. En daarom geven we je graag een aantal tips over hoe jij in deze tijd marketing het beste kunt inzetten!

De social distancing economie

Even gezellig bij elkaar op bezoek, een biertje drinken in de kroeg of samen naar een theatervoorstelling. De komende tijd zit dat er even niet in. Jammer! Maar we zien dat mensen nog steeds op veel manieren contact zoeken met elkaar. Apps zoals Houseparty, waarmee je samen met je vrienden kunt videochatten en spellen kunt spelen, worden massaal gedownload. Ook wordt er gretig gebruik gemaakt van video streaming diensten zoals Netflix, Videoland en Amazon Prime video (nu ook beschikbaar in Nederland!).

Welk effect heeft de social distancing economie op jouw bedrijf? Afhankelijk van de diensten of producten die je aanbiedt, kan de 1,5-meter samenleving ook een positieve invloed hebben. We zien namelijk dat er veel meer online gekocht wordt. En zeker niet alleen door millennials! Ook de babyboomer generatie (65-plussers) is volop aan het shoppen. Zij zijn momenteel zelfs goed voor 35% van alle online aankopen in de tijd sinds de corona uitbraak.

Dat maakt dat de noodzaak voor een goed werkende en gebruiksvriendelijke website voor alle generaties nu groter dan ooit is. Hoe vaak kijk jij eigenlijk naar de doelgroepen die jouw website bezoeken? En welk aandeel van je omzet daarvan behoort tot een bepaalde leeftijdsgroep? Wat voor millennials soms een vanzelfsprekende feature binnen een webshop kan zijn, is voor een 65-plusser wellicht wel helemaal niet zo logisch. Probeer je daarom eens te verdiepen in de verschillende doelgroepen die er zijn. Of laat de doelgroep een testbestelling doen. De kans is groot dat er juist nu veel verschillende doelgroepen je website bezoeken, dus haal er je voordeel uit! Daar heb je later profijt van.

Wat kopen consumenten tijdens de corona crisis?

Een logische vraag die we graag voor je beantwoorden! Het antwoord is niet zo simpel als je zou denken. Het ligt namelijk aan het land waarin de consumenten zich bevinden. In sommige landen geldt er een strengere lockdown, waardoor de vraag naar producten soms verschillend is. Maar er is één trend die we over heel Europa zien: er wordt veel minder gekocht in fysieke winkels. Waar de stijging van online aankopen is verdubbeld, is de offline verkoop gehalveerd. Ook restaurants hebben het zwaar. Gezellig een hapje eten buiten de deur is er niet meer bij. Veel restaurants hebben er al op ingespeeld en bieden een aangepast menu waarbij je telefonisch je bestelling kunt doorgeven. Heb jij een restaurant maar nog geen (online) bestelmogelijkheid ingericht?

Daarnaast zien we dat er in de Benelux nog steeds veel vraag is naar mode. Van een dip door de corona crisis kunnen we niet echt spreken. Maar ook de vraag naar producten voor in huis, zoals meubels, decoratie of planten is gestegen. Logisch, want nu men meer in huis is word je vaker geconfronteerd met je inrichting of het ontbreken ervan. Er is geen reden meer tot uitstellen waarom je nu niet dat ene nieuwe kastje voor in de woonkamer moet kopen als je iedere dag tegen die lege plek aan kijkt.

Optimisme in versoepeling van de maatregelen en een zonnige start van de lente maken dat er ook veel vraag is naar onder andere korte broeken, zonnebrillen, maar ook sport- en zwemkleding en tuinmeubelen. Echte reizen durft men nog niet te boeken. De verwachting is dat dit nog wel even op zich laat wachten. Mensen zullen eerder een tripje dichtbij huis boeken wanneer dit weer mag, dan dat er verre reizen geboekt zullen worden. Bied je producten aan die aansluiten bij de eerder genoemde producten of zie je kansen om deze te gaan verkopen? Vooral doen! De vraag is er nu, dus speel er ook op in.

Marketing tips voor het nieuwe normaal

Onderzoek wijst uit dat men het helemaal niet erg vindt als je de corona crisis benoemt in je marketinguitingen. Graag zelfs! In deze onzekere tijden willen mensen op de hoogte gehouden worden van de maatregelen die je als bedrijf zelf neemt om verspreiding tegen te gaan. Of welke diensten je juist wel levert. Zorg er dan wel voor dat de manier waarop je de informatie brengt tactvol is en inspeelt op de behoefte die men heeft.

  • Drempels verlagen

Zo zien we dat mensen vaak voor een bepaald bedrag bestellen om gratis verzending te krijgen. Bied je normaal vanaf €50,- gratis verzending aan, maar is het ook haalbaar om dit bedrag (tijdelijk)  te verlagen? Geef je klanten dan de kans om ook voor een lager bedrag bij je te bestellen. De drempel om per se voor een bepaald bedrag te bestellen om onder de verzendkosten uit te komen verlaag je hiermee. Ook laat je zien dat je zelf ook bereid bent een stap te zetten om consumenten te helpen in deze moeilijke tijd.

  • Je fysieke winkel is gesloten

Wat nu als je winkel gesloten is en deze voorlopig nog niet open mag? Als je wel een webshop of online bestelmogelijkheid hebt, dan kun je je klanten bereiken via mailinglijsten die je hebt verzameld. Stuur bijvoorbeeld een mailing uit naar de klanten om ze op de hoogte te houden van je bedrijf. Heb je geen e-mail gegevens van je klanten? Grote kans dat je wel lokaal bekendheid hebt. En dat jouw klanten het ook jammer vinden dat ze je winkel niet kunnen bezoeken. Adverteer dan lokaal met bijvoorbeeld een display-banner waarin je je boodschap uitdraagt. Hiermee zorg je voor extra bekendheid en verkeer naar je website en houd je toch jouw bedrijf top of mind bij de lokale bevolking.

  • Je verkoopt producten waar nu geen vraag naar is

Verkoop je producten waar momenteel tijdens de corona crisis geen vraag naar is? Dan hoeft je marketing zeker niet stil te liggen. Neem juist deze tijd om te investeren in SEO. Een goede vindbaarheid in Google is niet van vandaag op morgen gerealiseerd, dit heeft dit tijd nodig. Wanneer je nu start met het verbeteren van de website, dan heb je daar na deze crisis profijt van! Wil je wel graag blijven adverteren? Dan kun je proberen om nieuwe in-market doelgroepen te bereiken die jouw bedrijf momenteel (nog) niet kennen. Denk hierbij aan het serveren van display banners of YouTube advertenties. Wij kunnen je hierbij helpen!

  • Je hebt nu meer verkeer, maar bent bang dat dit tijdelijk is

De kans is aanwezig dat je nu een piek in je verkeer hebt en verkopen ervaart die direct gerelateerd is aan de corona crisis. Hoe zorg je er voor dat deze piek langer aanhoudt of dat je tenminste een stijging aan bezoek en omzet behoudt? Feit is dat consumenten op dit moment een specifieke behoefte hebben waar jij met jouw producten of diensten op inspeelt. Zorg er daarom voor dat je deze op zo’n manier verkoopt, dat je een relatie met je klanten opbouwt. Een positieve ervaring met een bedrijf of merk in deze tijd zorgt er later voor dat men eerder zal terugkomen bij een nieuwe behoefte. Je kunt ook een loyaliteitsprogramma beginnen voor jouw meest loyale klanten. Of zet emailmarketing in om mensen die bij jou iets gekocht hebben te blijven interesseren.

  • Geef korting

De Tweede Kamer wil liever dat winkels tijdelijk niet gaan stunten met grote kortingen om een run op fysieke winkels te voorkomen. Echter, voor veel bedrijven is het inkoopbeleid al maanden geleden vastgesteld. Er is op een verwachte trend ingekocht en door de huidige omstandigheden wordt deze trend misschien wel niet gevolgd. Het geven van een extra incentive zoals korting kan er dan voor zorgen dat je wel je voorraad verkoopt, wat anders misschien niet zou gebeuren. Je kunt er ook voor kiezen om deze korting alleen online aan te bieden. Er zijn natuurlijk ook mensen in de samenleving die financieel hard getroffen worden door de maatregelen. Zij hebben hierdoor minder financiële ruimte om bepaalde producten aan te schaffen. Echter, in plaats van niets te kopen zullen zij op dit moment eerder gaan voor een duurzaam en kwalitatief hoogwaardig product die lang meegaat en die zij niet op korte termijn hoeven te vervangen.

Samenvattend

De corona crisis raakt ons allemaal. Maar in iedere crisis zijn ook lichtpuntjes te ontdekken. Ook in deze tijd kun je het contact met je klanten warm houden, of je nu juist piekt of een dipje ervaart. Probeer vooral wel in marketing te blijven investeren. Onderzoek laat zien dat bedrijven die dit in tijden van crisis niet deden, er op de lange termijn slechter voor stonden dan bedrijven die bleven door investeren. Ook met een lager budget of door zelf de handen uit de mouwen te steken is er veel mogelijk! Bedenk wat jouw einddoel is, en houd daaraan vast. Heb je daarbij hulp nodig? Neem dan contact met ons op en we denken graag met je mee!

Heb je een vraag?

Laura vertelt je graag meer.

Meer merkbekendheid dankzij branded GIFs

Vorige blog

Is een podcast iets voor jouw bedrijf?

Volgende blog
Close Hoor het van Laura

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.