Blog

Het gebruik van eye catchers in jouw Ads advertentie

Geschreven door

Wilco Mulder

SEA Marketeer

Gepubliceerd

10 januari 2019

Kennis

We zien vaak dat bedrijven relatief weinig tijd steken in hun Google Ads Advertenties. De focus ligt meer op het optimaliseren van de zoekwoorden, bieden etc. Zonde! Want de advertenties zijn natuurlijk harstikke belangrijk. Een goed geschreven en opvallende advertentie op positie drie zal meer aandacht trekken en conversies binnenhalen dan een simpele op positie één. Onze online marketeer Marthe en onze Google Ads specialist Wilco maken een combinatie van content en Ads, om jou te helpen tot het beste resultaat te komen.

Advertentie opbouw

Voordat je een advertentie kunt laten opvallen moet de basis goed zijn. Hiervoor gebruiken we de volgende structuur:

  • Headline 1: Zoekwoord
  • Headline 2: USP/koopmotief
  • Headline 3: USP/koopmotief
  • URL Pad: Zoekwoord
  • Beschrijving 1 & 2: USP + Call to Action

Door het zoekwoord terug te laten komen in de eerste kop, weet de bezoeker meteen de advertentie aansluit op de zoekopdracht. Maar waarom moet de bezoeker op de advertentie klikken? Dat staat vermeld in de twee andere koppen. Als iemand alleen de koppen leest moet de bezoeker al weten dat hij/zij bij jouw website goed zit! Door het zoekwoord ook in de URL terug te laten komen wek je de suggestie dat er een aparte pagina is op site over het betreffende onderwerp. Dat zal de bezoeker sneller overtuigen. Nu weten we dat de kop aandacht moet trekken, maar hoe kan dit het beste vormgegeven worden door tekst? Er zijn een aantal elementen die toegevoegd kunnen worden, om een pakkende kop te maken. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van humor of rijmwoorden, maar wat het beste werkt zijn cijfers. Met name kortingen trekken de aandacht van de bezoekers. Ten slotte is het belangrijk om in de advertentie te beschrijven wat de koopmotieven zijn (waarom moet een bezoeker bij jou kopen?) en dat de advertentie een duidelijke call-to-action bevat, om de bezoeker ook daadwerkelijk te laten klikken.

Keywords toevoegen aan de advertentieteksten

We hebben nu twee punten besproken wat betreft inhoudelijke content, maar content draagt ook bij aan de werking van Google Ads. Er zijn namelijk een paar punten die gebruikt kunnen worden om een kwaliteitsscore te verbeteren. De kwaliteitsscore is gebaseerd op een aantal factoren in de advertentie. Er wordt gekeken naar de verwachte click-through-rate, de relevantie van de advertentie en de ervaring op de landingspagina. Door content op de juiste manier in te zetten, kan dit positief bijdragen aan de relevantie van de advertentie. Zo kun je bijvoorbeeld zoekwoorden terug laten komen in de advertentietekst. Wanneer je het zoekwoord in zowel de kop als zichtbare URL laat terugkomen, is dit positief voor je advertentie relevantie en kwaliteitsscore. Waarom is die kwaliteitsscore zo belangrijk? De kwaliteitsscore is een van de factoren die Google gebruikt in zijn advertentieveiling (wie krijgt welke positie in de resultaten). Een andere factor is bijvoorbeeld het ingestelde bod (cpc). Door een betere kwaliteitsscore hoef je dus minder hoog te bieden voor dezelfde positie in de advertentieveiling.

Zet de bezoeker centraal

Een manier om de advertentie te laten opvallen is door te redeneren vanuit de bezoeker en niet vanuit de zoekwoorden. Wanneer vanuit de bezoeker wordt beredeneerd zal te zien zijn dat zoekopdrachten eigenlijk een soort van vragen zijn: vragen waar mensen antwoorden op willen. Deze vraag en vooral het antwoord is waar de advertentie op gericht moet worden. Richt de advertentie dan ook op het einddoel. In onderstaand voorbeeld zijn de advertenties opgebouwd vanuit de bezoeker en niet vanuit de zoekwoorden. We nemen je aan de hand van dit voorbeeld mee door de opbouw van de advertentie.

Wanneer we naar de koppen van beide advertenties kijken dan zien we dat advertentie 1 letterlijk de zoekterm terug laat komen. Dit kan een hele goede strategie zijn, maar is de bezoeker in dit geval niet op zoek naar iets anders? De bezoeker weet dat hij hulp nodig heeft bij de reparatie van zijn auto, maar bij wie moet hij zijn? Dát is specifiek waar de bezoeker naar op zoek is. De tweede kop speelt daar beter op in. Medi-Car is blijkbaar de expert die mij kan helpen!

De bezoeker bij de hand nemen

Om de bezoeker door de advertentie te leiden, is het goed om de bezoeker bij de hand te nemen. Omdat er voor elke klik betaald wordt, is het goed om de advertentie relevant te maken. De bezoeker moet weten wat er verwacht wordt, na de klik. Als je bijvoorbeeld iets online wilt verkopen, dan kun je de volgende woorden gebruiken; bestellen, betaal met iDEAL, verzendkosten en webwinkel. Hierdoor is het voor het gebruik meteen duidelijk wat er verwacht wordt. Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden in de interface van Google Ads, om zo goed mogelijk op de zoekopdracht van de bezoeker in te spelen. Er kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van dynamische onderdelen.

Maak het persoonlijk

Google Ads biedt de mogelijkheid om delen van de advertentie dynamisch te maken. Hierdoor worden de advertentie persoonlijker en actueler. Dit is een voorbeeld van een beschrijvingsregel met meerdere dynamische elementen. Rechts zien we hoe het eruit ziet in de zoekresultaten en links hoe het ingesteld is in de Ads interface:

In de advertentie wordt dynamisch de locatie van de zoeker weergegeven bij plaatsnaam. Wanneer je dus vanuit Groningen zoekt, zal daar staan ‘’ook in Groningen’’. De advertentie voelt hierdoor persoonlijker. Het tweede dynamische deel in deze advertentie is de countdown. Hier kan een begin en einddatum worden ingegeven en dan telt de advertentie automatisch af. Vandaag zal er dan in de advertentie staan ‘’profiteer nog 3 dagen’’ maar morgen zal er staan ‘’profiteer nog 2 dagen’’ en overmorgen ‘’profiteer nog 14 uur’’. De advertentie wordt hierdoor relevanter. In dit geval kan het zelfs de bezoeker aanzetten tot snel beslissen. De bezoeker heeft nog maar een paar dagen voordat de actie afloopt. De schaarste zorgt in dit geval voor de call-to-action. De countdown is een geïntegreerde mogelijkheid in Google Ads. Zodra { wordt gebruikt in een advertentie, is er de mogelijkheid om te kiezen voor aftellen. Hierdoor kan er gemakkelijk een countdown worden toegevoegd.

Voor plaatsnamen is dit niet zo makkelijk, dit is namelijk niet een standaard optie in Google Ads. Hiervoor moet je zelf een lijst met data uploaden om vervolgens een koppeling te maken. Welke data je hiervoor moet uploaden, waar je dat moet uploaden en hoe je vervolgens de koppeling maakt lees je in een van onze volgende blogs. Hier gaan we dan in op het technische verhaal achter advertentieaanpassers/ad customizers.

Promotie extensie

Advertenties in Google Ads kun je uitbreiden met diverse soorten extensies van telefoonnummers (oproepextensies), highlights (highlight-extensies) tot prijzen (prijs-extensies). Een extensie die alleen nog niet heel veel gebruikt wordt, maar wel kan opvallen, is de promotie-extensie. Hiermee kun je aangeven dat je bedrijf een aanbiedingsactie of promotie heeft. Je kunt klanten proberen te lokken met je acties. Deze extensie is speciaal ontwikkeld voor feestdagen en speciale evenementen. Je kunt hierbij denken aan Black Friday, Kerstmis, Nieuwjaar, Back to School en vrijgezellen dag. Bij het instellen van de extensie kun je een van die dagen selecteren bij ‘gelegenheid’ (is niet verplicht!) en vervolgens moet je aangeven wat je promotieactie is. Je hebt hierbij de keuze uit: geldkorting, percentage korting, korting tot een bedrag en korting tot een percentage. Uiteindelijk moet je aangeven welke producten in aanmerking komen voor de korting, een url en van wanneer tot wanneer de actie loopt. In de afbeelding zie je hoe dat eruitziet.

Maak gebruik van de maximale ruimte

De advertenties van Google Ads worden steeds verder uitgebreid. Zoals genoemd is er tegenwoordig ruimte voor drie koppen en twee beschrijvingen. De koppen hebben een maximale lengte van 30 tekens en in de beschrijving mag er gebruik gemaakt worden van 90 tekens. Google geeft hier een ruime advertentielengte weg, het is dan ook aan te raden om maximaal gebruik te maken van de beschikbare lengte. Hierdoor kunnen gemakkelijk meer zoekwoorden en USP’s worden toegevoegd aan de advertentie. Dankzij de beschikbare ruimte, hoeft er minder geschoven te worden om de belangrijkste woorden in de advertentie te laten passen. Daarnaast nemen de uitgebreide tekstadvertenties meer ruimte in, waardoor ze meer opvallen.

Concurrentie in het speelveld

Om de advertentie te kunnen laten opvallen, is het belangrijk om te weten hoe de rest eruitziet. Welke concurrenten adverteren op hetzelfde zoekwoord en wat schrijven zij in hun advertenties? Een manier om dit in kaart te brengen is door middel van de advertentievoorbeeld en -diagnosetool in Google Ads. Hier kunnen zoekwoorden ingegeven worden, om kijken welke zoekresultaten dit oplevert. Vervolgens kunnen de advertenties geanalyseerd worden op de volgende manier:

  • Welke advertentie valt op? Waarom valt die op?
  • Welke USP’s gebruiken de concurrenten in hun advertentie?
  • Welke extensies gebruiken de concurrenten?
  • Hoe positioneert elke concurrent zich in de resultaten?

Nu het speelveld in kaart is gebracht, kun je gaan nadenken hoe je jouw advertentie zowel visueel als inhoudelijk laat opvallen met onder andere de eerdergenoemde punten: (1) bedenk een positionering (2) waarom moet de bezoeker juist op jouw advertentie klikken en niet de ander? (3) welke USP valt tussen deze advertenties op en is echt uniek? (4) welke van de genoemde extensies en andere visuele elementen kunnen gebruikt worden om echt op te vallen? Met alle tips die wij hebben gegeven moet dit gaan lukken, maar je kunt natuurlijk ook contact met ons opnemen. We helpen je graag met het inrichten en optimaliseren van jouw Google Ads!

Hoor het van Sander

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

8 SEO tactieken om hoger in Google te komen

Vorige blog

Ontdek de mogelijkheden van personalisatie

Volgende blog
Close Hoor het van Sander

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.