Blog

Ga aan de slag met Google Analytics rapporten en verhoog jouw omzet

Geschreven door

Dominique Bouwmeester

Online Marketeer

Gepubliceerd

11 april 2019

Kennis

Jouw website laat geld liggen, zoals bij veel websites het geval is. Om dit op te kunnen lossen is het belangrijk om te achterhalen waar het probleem zich voordoet. Waar in de funnel en op welke pagina laat jij geld liggen? Met Google Analytics kan je hier op verschillende manieren achterkomen. Wij leggen je graag een aantal Google Analytics rapporten uit, waar jij direct mee aan de slag kan!

1. Het visualiseren van de funnel

Wanneer je website gebruik maakt van een funnel, is dit de eerste stap waar je zou moeten beginnen. Dit rapport laat je zien waar en hoeveel verkeer in welke funnel stap afhaakt.

Aan deze funnel valt direct op dat er tijdens de eerste stap geld blijft liggen. Van de bezoekers op deze pagina converteert slechts 2,93%. Ondanks dit lage percentage kunnen we niet direct zeggen dat hier het probleem zit. Wellicht presteert de homepage wel goed, maar is het verkeer dat hierop binnenkomt irrelevant of niet geïnteresseerd in het product.

Laten we er vanuit gaan dat de homepage goed werkt en dat 3% van het verkeer kwalitatief verkeer is. Als je verder kijkt in de funnel zie je dat de ‘subscribe’ pagina eigenlijk de minst presterende stap is. Voordat de bezoekers op deze pagina komen hebben ze al twee stappen in de funnel gehad. Dit zou betekenen dat de bezoekers wel degelijk geïnteresseerd zijn. Een conversiepercentage van 25% op een checkout of registratie pagina is redelijk slecht. De stap waar dan ook als eerste geoptimaliseerd zou moeten worden is deze pagina.

Note: Controleer altijd of de funnel goed ingesteld staat, voordat je hiermee aan de slag gaat. Loop bijvoorbeeld de stappen in de funnel zelf nog een keertje langs of check of het conversiepercentage bij de stappen niet te mooi is om waar te zijn.

2. Conversies per browser

Het gebeurt regelmatig dat een website niet goed werkt met elke browser. Dit kan voor zowel desktop, mobiel als tablet. Neem eens een kijkje naar het conversiepercentage per browser. Hierbij is het belangrijk dat je de browsers ook uitsplitst in verschillende versies, zoals IE11 vs IE10 vs IE9 etc.. Een rapport kan er als volgt uit zien:

Wanneer je in deze data duikt is het van belang dat je dit bekijkt per apparaat categorie, dus desktop, mobiel en tablet.

In bovenstaand rapport kunnen we zien dat het conversiepercentage bij IE11 7,24% is en bij IE8 slecht 4,65%. Dit is een te groot verschil en hier blijft dus geld liggen. Het is van belang om de website te testen in een IE8 versie om zo de bug te vinden.

Een belangrijk kanttekening bij dit rapport is dat je niet aan de slag gaat met rapporten met minder dan 100 conversies per browserversie. Mocht dit het geval het zijn? Vergroot dan de tijdsperiode.

3. Conversies en bouncepercentage per apparaat

Deze stap lijkt op stap twee, alleen is dit apparaat specifiek. Hierbij wordt er gekeken of er bepaalde problemen voorkomen bij specifieke apparaten, zoals een Samsung Galaxy S8 of een Iphone 7. Om te beginnen kijken we eerst naar de conversies per apparaat categorie:

In dit rapport is al direct te zien dat het conversiepercentage kan verschillen. Nu is dit bijna altijd het geval. Uit ervaring blijkt dat tablet om en nabij het percentage van desktop ligt. Mobiel blijft daar vaak nog wel wat in achter. Wel worden de mobiele schermen steeds groter en zit hier ook verbetering in.

Als de meeste bezoekers binnenkomen via mobiel is het belangrijk om hier mee te beginnen. Sinds de mobile-first indexatie is het ook van belang dat het mobiele apparaat goed presteert. Wanneer de website nog geen responsive design of goede mobiele website heeft, is het essentieel om hiermee te beginnen. Als je dit al hebt, dan kan je aan de slag gaan met het analyseren van de mobiele/tablet conversies per besturingssysteem:

Soms zien we grote verschillen in besturingssystemen van apparaten. Dit laat dan ook zien dat er ergens een bug in de website zit. In bovenstaand rapport is alles in orde en daarom gaan we door naar de specifieke apparaten, zoals de Android telefoons:

Hieruit kunnen we opmaken dat apparaat #6 het best converteert met een percentage van 9,29%, terwijl apparaat #7 een percentage heeft van 5,89%. Maar wat betekent dit nu? Om het beter te kunnen begrijpen, maken we het iets visueler:

Door gebruik te maken van de vergelijkingsoptie, wordt het eenvoudiger om te zien hoeveel procent welk apparaat slechter scoort dan het gemiddelde. Ook wordt het gemakkelijker om het potentiële ROI te berekenen voor slecht presterende apparaten.

Note: Ook hierbij is het van belang dat je genoeg data verzameld hebt en niet op basis van lage cijfers gaat optimaliseren.

4. Pagina’s met veel verkeer en een hoge bounce percentage/exit rate

Wanneer je hard werkt om verkeer naar je website te leiden, wil je natuurlijk ook weten waar dit verkeer naartoe gaat. Naast dat het interessant is om te weten naar welke pagina’s je bezoeker gaat, is het ook heel handig om te weten op welke pagina’s de bezoeker afhaakt.

Deze gegevens kan je inzien door naar Gedrag – Site inhoud – Alle pagina’s te gaan.

In dit overzicht kan je naar je top 25, 50 en 100 verkeerspagina’s gaan. Bij welke pagina’s haken mensen af? Wanneer je vervolgens de knop ‘vergelijking’ inschakelt kan je zowel het bouncepercentage als het exit-percentage inzien (hierbij is het bouncepercentage voor mensen die afkomstig zijn van een externe link en het exit-percentage voor mensen die afkomstig zijn van een interne link).

Op deze manier kan je een mooi overzicht maken van pagina’s die niet of slecht presteren. Deze kun je vervolgens vergelijken met de goed scorende pagina’s om te zien of er verschillen zijn. Aan de hand hiervan kan je aanpassingen op de slecht presterende pagina’s doorvoeren, zodat het bouncepercentage en exit-percentage zullen verlagen.

5. Schermresolutie en Conversie/Bounce

De gebruikers die op je website komen gebruiken hiervoor verschillende apparaten. Dat brengt met zich mee dat gebruikers ook verschillende schermresoluties hebben. In Analytics kan je de bouncepercentages en conversieratio’s per schermresolutie vergelijken. Dit kan je goede inzichten geven met betrekking tot bepaalde ‘lekken’ op je website.

Aan de hand van de gegevens die je verzamelt krijg je natuurlijk bepaalde inzichten. Op basis van deze inzichten kan je gaan bepalen wat je uit moet gaan voeren om je website te verbeteren.

Uit bovenstaande gegevens lijkt het dus dat gebruikers met een hoge resolutie beter converteren. De volgende stap is om te achterhalen hoe dit kan. Hebben ze misschien meer geld? Of hebben mensen met een lage resolutie een slechte gebruikerservaring op jouw website? Dit is natuurlijk goed mogelijk en het is aan jou om aan de hand hiervan te optimaliseren.

Besteed dus aandacht aan de schermresoluties met een hoge bounce en lage conversieratio. Identificeer deze pagina’s en maak aan de hand hiervan een plan waarmee je kan inspelen op de gegevens die je hebt verzameld.

6. Conversies per verkeersbron

Een ander handig overzicht dat je kan gebruiken in Google Analytics het aantal conversies per verkeersbron. Met dit overzicht kan je achterhalen welke verkeersbronnen werken en welke verkeersbronnen juist niet werken en misschien wel een verspilling van tijd zijn.

Eén van de makkelijkste manieren om je conversies te verbeteren, is om irrelevant verkeer van slechte kwaliteit te vermijden en je te focussen op kanalen die wel werken. Aan de hand van dit overzicht kan je dus heel goed je marketingplan opzetten.

In de afbeelding hierboven is bijvoorbeeld te zien dat ‘email’ een hele hoge conversieratio heeft. Dit is dus een kanaal dat heel goed werkt, en die wil je vaker inzetten. Banners hebben een hele lage conversieratio, dus hieruit kan je opmaken dat je deze bron misschien wel helemaal niet moet inzetten. De tijd die je hiermee bespaart kan je dan inzetten voor ‘email’, zodat je daar nog meer uit gaat halen.

7. Nieuwe bezoekers vs terugkerende bezoekers

De ‘nieuwe bezoekers vs terugkerende bezoekers’ rapportage van Analytics is ook een handige overzicht waarmee je kan bepalen waar je website geld misloopt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je bij nieuwe bezoekers geld misloopt, omdat je te agressief probeert te verkopen aan deze doelgroep.

Er hoeft niet altijd veel verschil te zitten tussen nieuwe bezoekers tegenover terugkerende bezoekers. Maar constateer je dat dit wel het geval is, dan moet je hier op inspelen.

Weinig verschil:

Veel verschil:

Aan de hand van de bovenstaande gegevens kan je een plan opzetten waarmee je nieuwe bezoekers op een andere manier benadert. Je weet namelijk dat wanneer ze terugkerende bezoekers worden, ze hoogstwaarschijnlijk meer zullen converteren.

In dit geval kan je bijvoorbeeld een experiment uitvoeren waarbij je je bij nieuwe bezoekers focust op het verkrijgen van e-mailadressen. Vervolgens kan je gerichte e-mail marketing campagnes opzetten om deze bezoekers terug te laten keren naar je website, met als doel dat ze dit keer wel een bestelling/conversie doen. Hiermee verzamel je nieuwe gegevens die je weer kan gebruiken om nieuwe experimenten op te zetten.

Conclusie

Analytics biedt een hoop handige rapportages waarmee je kan inzien waar je website geld ‘lekt’. Bovenstaande rapportages kan je gebruiken om nieuwe inzichten te krijgen. Aan de hand van deze inzichten kan je je campagne gaan optimaliseren en experimenten gaan opzetten en uitvoeren. Alles met als doel om meer geld te verdienen.

Analytics vertelt je nooit exact welke stappen je moet ondernemen om je website succesvoller te maken. Echter, het geeft je wel hele goede inzichten die je kan gebruiken om dit stappenplan op te stellen. Maak hier dan dus ook handig gebruik van.

Heb je een vraag?

Dominique vertelt je graag meer.

Producten aanbieden op Bol.com

Vorige blog

Op wie mik jij je online marketingpijlen?

Volgende blog
Close Hoor het van Dominique

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.