Blog - 03 maart 2021

De toekomst van content strategie

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Het kan nooit kwaad om je content strategie opnieuw te bekijken – om er zeker van te zijn dat het up to date, innovatief en interessant is voor je (potentiële) klanten. De eerste stap om een ​​voorsprong op de concurrentie te krijgen en je publiek effectief te bereiken is het ontwikkelen van een ​​goed en solide content marketing plan. In deze blog gaan we in op wat content strategie is, waarom je bedrijf een content marketing plan nodig heeft en welke stappen je moet nemen om jouw strategie te creëren.

Wat is content strategie?

Content strategie is een strategie waarbij bedrijfsdoelen centraal staan en content gebruikt wordt als primair middel om deze doelen te bereiken. Een doel kan bijvoorbeeld het vergroten van de merkbekendheid zijn. Om dit doel te bereiken, kan je een content strategie implementeren die zich richt op SEO om de zichtbaarheid van je website op zoekmachines te vergroten en verkeer naar je producten of diensten te leiden.

Content marketing helpt bedrijven bij het voorbereiden en plannen van websiteverkeer en nieuwe leads. Slechts één blogpost met een link naar je website kan al een constante hoeveelheid organisch verkeer genereren. In wezen is een goede content strategie de basis van de eerste fasen in de klantenreis. Naast het aantrekken van nieuwe potentiële klanten voor je merk, kun je ook een content strategie inzetten om verkoop te bevorderen en de algemene klanttevredenheid te verbeteren.

Aangezien 70% van de marketeers actief in content marketing investeert, is het vaak van cruciaal belang dat je een goede content strategie ontwikkelt om effectief te concurreren in jouw branche.

Wat is belangrijk tijdens de ontwikkeling van een content strategie?

Ten eerste wordt de doelgroep voor de content vastgesteld. Je content strategie kan gericht zijn op meer dan één type lezer of kijker. Door verschillende soorten kanalen te gebruiken, lever je verschillende soorten inhoud aan iedere doelgroep die belangrijk is.

Idealiter lost je product of dienst een probleem van je doelgroep op. Daardoor zou de content moeten aansluiten op de oplossing die je biedt voor het probleem. Een goede content strategie ondersteunt twee type mensen: personen die nog aan het uitzoeken zijn wat hun belangrijkste ‘problemen’ zijn, en mensen die jouw product al gebruiken om deze problemen op te lossen. De content versterkt de noodzaak van de oplossing(en) die je aanbiedt. Daarnaast zijn er waarschijnlijk vergelijkbare producten/diensten op de markt, wat betekent dat de USP’s van jeorganisatie duidelijk moet worden omschreven.

De zeven stappen tot een succesvolle content marketing strategie

Het is duidelijk dat een effectieve content strategie belangrijk is voor het behalen van de bedrijfsdoelen. Het ontwikkelen van de content strategie kan complex zijn en daarom staat er in het komende deel een stappenplan om je hier in te begeleiden.

  • 1. Bepaal het doel

Wat is het doel voor het ontwikkelen van content? Stel doelen voordat je begint met plannen, zodat hier tijdens de strategie ontwikkeling rekening mee gehouden kan worden.

  • 2. Het uitvoeren van een doelgroeponderzoek

Om een ​​succesvol plan te ontwikkelen, moet de doelgroep gedefinieerd worden. Dit is vooral belangrijk voor ondernemers die voor het eerst marketingactiviteiten uitvoeren. Door je doelgroep te kennen, kan je relevante en waardevolle inhoud produceren die ze willen lezen. Het is belangrijk om regelmatig marktonderzoek uit te voeren, zodat het klantenbestand blijft groeien

  • 3. Voer een content audit uit

Als je al een tijdje met content bezig bent, bekijk dan de inspanningen op het gebied van content marketing en de resultaten daarvan doormiddel van een content audit. Zoek uit wat je de komende periode anders kunt doen en stel nieuwe doelen. Dit is een goed moment om de doelen van je team af te stemmen op de rest van jouw bedrijfsdoelen.

  • 4. Kies een passend contentmanagementsysteem

Zorg voor een systeem waar je jouw content kunt maken, beheren en volgen, ook wel bekend als een contentmanagementsysteem (CMS). Enkele essentiële onderdelen van contentmanagement zijn het maken van content, het publiceren van de content en het analyseren van de content.

  • 5. Brainstormideeën over content

Tijdens deze stap worden zoveel mogelijk ideeën bedacht over de content die geschreven gaat worden. Streef in eerste instantie naar kwantiteit boven kwaliteit. ‘Overdenken’ verkrampt het creatieve proces.

  • 6. Bepaal welke soorten content je wilt maken

Er zijn verschillende opties beschikbaar voor content die je kunt maken. De meest populaire content vormen die veel ingezet worden zijn blogberichten, video’s podcasts en berichten op social media.

  • 7. Publiceer en beheer de content

Je content strategie moet verder gaan dan de soorten content die je maakt – het moet ook betrekking hebben op het organiseren van deze content. Een goede contentplanning is een praktisch hulpmiddel waarmee je je campagnes en projecten inplant, wanneer en waar de content gepubliceerd moet worden en wie ervoor verantwoordelijk is. Met een contentplanning houd je jouw doelgroep en bedrijfsdoelen altijd in beeld.

Wij helpen je!

Onze Content Marketeers staan voor je klaar om je te helpen met jouw ideale content strategie. Wil je meer weten? Neem contact met ons op!

 

LinkedIn rolt swipe-up uit voor stories

Vorige blog

Alles wat je moet weten over Core Web Vitals

Volgende blog